نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

درباره ی فونت فارسی یکان

در این مقاله سه بخش از فونت فارسی یکان را بررسی خواهیم کرد :
قسمت اول در مورد ضخامت فونت یکان ، قسمت دوم زوایای فونت و قسمت سوم در مورد خط کرسی های این فونت خواهم نوشت.

ضخامت فونت فارسی یکان :

فونت فارسی یکان یکی از فونت های فارسی است که در بخش های مختلف آن ضخامت ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. به نظر من یکی از دلایلی که باعث شد فونت یکان بعدها اصلاح بشه (در حال حاضر این فونت اصلاح شده، خصوصا برای وب استفاده میشه ) این هست که حروف فونت یکان تقریبا ضخامت یکسانی دارند.
این شکل از فونت رو اگه بخواهیم از اون نسخه هایی متفاوت، طراحی کنیم کار بسیار سختی نیست.(هنگام طراحی نسخه ها، چون ضخامت ها یکسان هستند به یک اندازه ضخامت ها رو کم یا زیاد می کنیم)
البته در حال حاضر با استفاده از نرم افزار Fontlab برای هر فونتی حتی اگه اون فونت در بخش های مختلف حروفش از ضخامت های مختلفی استفاده شده باشه ، کار سختی نیست چون ، فقط کافیه دو نسخه از اون را طراحی کنیم ، خود نرم افزار به صورت هوشمندانه می تونه ضخامت های مختلف رو در اختیار ما بگذاره.

همچنان که در مقاله ی انواع فونت فارسی شرح دادم، در حیطه ی وب که از مرورگرها برای نمایش فونت استفاده میشه ، بهتره که از فونت هایی استفاده بشه که ضخامت تقریبا یکسانی دارند. به این دلیل که ، مانیتور ها خصوصا مانیتورهای کامپیوتر (نه موبایل و تبلت) معمولا رزولیشن بالایی ندارند.
این نکته هم جالب هست که قبل از این که فونت ایرانسانس و یکان اصلاح شده وارد حیطه ی وب شود ، از فونت tahoma استفاده میشد. حروف فونت tahoma هم تقریبا ضخامت یکسانی دارند. بلواقع اختلاف کمی بین بخشهای مختلف این فونت وجود دارد.
برخی از حروف فونت tahoma را که در نرم افزار Fontlab باز شده است را مشاهده کنید :

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید ضخامت بخش های مختلف حروف در این فونت به هم نزدیک هست.
به انیمیشن زیر که از حرف سین فونت tahoma آماده کردم دقت کنید :

و در عکس زیر تعدادی از حروف فونت یکان را مشاهده می کنید که از ضخامت تقریبا یکسانی تشکیل شده اند :

همانطور که در انیمیشن پایین مشاهده می کنید در فونت فارسی یکان ،خیلی از حروف ضخامت هایشان یکسان است. در حرف سین بخش اندکی از آن ضخامتی کمی متفاوت دارد :

 

زوایای فونت فارسی یکان :

زوایای استفاده شده از فونت فارسی یکان تیز هستند. اما این نکته به چه معناست؟ عکس زیر که از حرف دال در نرم افزار Fontlab گرفته شده است را مشاهده کنید :

به دایره آبی رنگ دقت کنید . (در فتوشاپ برای فهم بیشتر این دایره رو گذاشتم) . مشخص است که در یک فاصله ی کوتاه زوایا تغییر می کنند. به اصطلاح زاویه تیز هست.
حالا در فونت فارسی نازنین به حرف دال در این بخش دقت کنید :

اما در فونت نازنین در فاصله ای بیشتر زوایا در حال تغییر هستند.

خط کرسی های فونت فارسی یکان :

این فونت 7 خط کرسی دارد. خط کرسی پایه و دو کرسی پایین و 4 خط کرسی بالا
تراز میان حروف روی خط کرسی ها رعایت شده است. در مقاله ای جداگانه به فونت لوتوس خواهم پرداخت که مشاهده خواهید کرد حروف روی خط کرسی ها دقیق تنظیم نشده اند.
 

نویسنده مقاله : مجید هلاکویی

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما