نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

نرم افزارهای طراحی فونت

اگه بخواهید در ویندوز ، فونت خودتون رو طراحی کنید از چه نرم افزارهایی باید استفاده کنید؟
قبل از این که این مقاله رو شرح بدهم اگر علاقمند هستند می توانید مقاله ی اصول کلی در طراحی فونت فارسی رو هم مطالعه کنید.


برای طراحی تمامی حروف فونت فارسی (البته هر زبانی باشه فرقی نداره) چه حروف اصلی چه حروف ترکیبی بهترین نرم افزار ، نرم افزار Fontlab هست و در ادامه فایل رو وارد نرم افزار Fontcreator خواهیم کرد و تمامی تنظیمات مربوط به اون رو همانند اعراب گذاری ، kerning و... را در این نرم افزار انجام خواهیم داد. (نیازی به کد نویسی نیست. البته در بخش کدها هم می تونیم ویرایش انجام بدهیم).
بنابراین برای تهیه فونت کاملا از یک نرم افزار استفاده نمی کنیم.


اما به چه دلیل نرم افزار Fontlab برای طراحی بهترین است؟ زمانی می تونیم به یقین جواب این سوال را بدهیم ، که خیلی از نرم افزارهای دیگه رو تجربه طراحی شون رو داشته باشیم . اون موقع می تونیم از این قیاس به نتیجه ی خوبی برسیم.
(طرح اصلی فونت رو قاعدتا شما روی کاغذ دارید).

اول راه حل های دیگه رو خواهم گفت :
راه حل اول :
برای طراحی طرح روی کاغذتون شما حتی می تونید با فتوشاپ طراحی کنید و بعد اون رو وارد نرم افزار Illustrator کنید (در عکس زیر این مرحله رو گذاشتم)

و بعد فایل Illustrator تون رو وارد نرم افزار Fontlab کنید (فایل تون رو دراگ کنید داخل نرم افزار Fontlab)

راه حل دوم :
می توانید اصل طراحی تون رو در ایلوستریتور انجام بدین و یا در نرم افزارهای طراحی مثل corel drow طراحی داشته باشین، و بعد فایل رو وارد نرم افزار Fontlab کنید.

راه حل سوم :
می توانید داخل نرم افزار Fontcreator که یکی از نرم افزارهای طراحی فونت هست ، طراحی روی کاغذتون رو انجام بدین.

اما بهترین اقدام برای طراحی، استفاده از نرم افزار Fontlab 8 است.

حالا چرا نرم افزار Fontlab ، اون هم نسخه 8 اون بهترین نرم افزار برای طراحی هست؟
در این نرم افزار در نسخه ی 8 اون شما می تونید بردارها رو (منظور همون path و یا وکتور هست) کم رنگ تر کنید. فکر نمی کنم نرم افزاری باشه که این کار رو انجام بده و این یک گزینه فوق العاده عالی هست موقع طراحی.
و نکته ای دیگه در مورد این نرم افزار این هست که خطوط راهنماش رو شما می تونید بهش دوران بدین . در فتوشاپ و ایلوستریتور که این قابلیت نیست و البته در بقیه نرم افزارها تا جایی که من اونها رو باهاشون کار کردم.

اما حالا این سوال پیش میاد :
بعد از این که طراحی با نرم افزار Fontlab انجام شد باید چه کار کرد؟
باید خروجی بگیرین از نرم افزار : منوی File بروید و بعد گزینه Export profiles رو بزنید و در پنجره ای که باز میشه گزینه Open type TTرو انتخاب کنید:

حالا که فایل رو ذخیره کردید، فایل ttf رو وارد نرم افزار Fontcreator کنید . من امتحان کردم کیفیت پایین نمیاد اما اگه کسی فکر می کنه که کیفیت طراحی پایین میاد خوشبختانه این قابلیت هست که شما می تونید با یک کپی پیست ساده بردار رو به حالت همون بردار وارد نرم افزار Foncreator کنید : !!


و بعد از این که تمامی گلیف ها رو وارد نرم افزار Fontcreator شد ، تنظیمات فونت مثل فواصل اعراب گذاری ، Kerning و ... رو در این نرم افزار انجام خواهیم داد.
این که کدوم روش رو انتخاب کنیم ( کل فایل ttf رو وارد نرم افزار Fontcreator کنیم یا این که تک تک طرح رو وارد کنیم ) در مقاله ای جداگانه توضیح خواهم داد. در این بخش فقط می خواستم بگم که اصل بردار رو هم می تونیم در Fontcreator داشته باشیم.
 

نویسنده مقاله : مجید هلاکویی

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما