نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

طراحی فونت در فتوشاپ

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که برای طراحی فونت فارسی ، نرم افزار فتوشاپ چه کمکی می تونه برای ما داشته باشه؟

بعضی ها از افزونه ی Fontself برای فتوشاپ میگن و این که با این افزونه میشه فونت فارسی طراحی کرد! باید گفت از نرم افزار فتوشاپ برای طراحی وکتور و بردار برای فونت مون می تونیم استفاده کنیم. چون برای طراحی فونت فارسی نیاز به تنظیمات زیادی هست که قاعدتا نرم افزار مختص این کار ، نرم افزار FontCreator هست. بنابراین افزونه ی Fontself برای فونت های ساده استفاده میشه. ضمن اینکه چندین سال هست این افزونه ارتقاء نداشته.

حالا سوال اصلی : آیا نرم افزار فتوشاپ برای طراحی وکتورهای فونت ، بهترین است؟ مطمئنا بهترین نیست اما ممکن است که بعضی از طراحان عزیز با ابزار pen نرم افزار فتوشاپ خیلی کار کردن و مایل هستن که برای طراحی وکتورها از این نرم افزار استفاده کنند.
حالا از بین نسخه های فتوشاپ، بهترین نسخه ی نرم افزار رو برای طراحی وکتورها نسخه ی 2018 اون می دونم با این که با نسخه های جدید تر اون هم کار کردم. حالا چرا و به چه دلیل؟

به عکس زیر که در نرم افزار فتوشاپ نسخه ی 2018 آن را مشاهده میکنید دقت کنید :

طراحی فونت با فتوشاپ

در ابزار pen نرم افزار فتوشاپ در قسمت نوار ابزار آن ، گزینه ی path option ، در قسمت thickness اون می تونید ضخامت بردارتون رو کم یا زیاد کنید به هر اندازه که بخواهید. در وکتور بالا thickness ، مقدار 0.75 گذاشته شده است.
در انتهای کار برای این که گره ها و خطوط مماس رو مشاهده نکنید کلید Esc رو در فتوشاپ بزنید.

حالا همانطور که مشاهده می کنید کیفیت نمایش بردار کیفیت خوبی هست ، ضمن این که هنگامی که بردارها رو می خواهیم از روی عکسی که در نرم افزار فتوشاپ وارد کردیم، طراحی کنیم این ضخامت، مناسب هست.

بنابراین چرا نسخه ی 2018 بهتر از مثلا 2023 و... هست؟ دلیل این هست که بین ضخامت 0.5 تا 1 نرم افزار فتوشاپ ، بهترین ضخامت رو نسخه ی 2018 داره. واقعا نمی دونم چرا؟!! البته برای بقیه ی ضخامت ها تفاوتی بین نسخه های فتوشاپ نیست.

 

نکته ی مهم : همون ابتدای طراحی بردار در نرم افزار فتوشاپ باید این تنظیمات رو انجام بدهید :
کلیدهای ctrl+k رو بزنید تا پنجره ی preferences باز بشه. حالا در لیست چپ روی performance کلیک کنید. عکس زیر :

گزینه ی performance پنجره ی preferences

حالا روی دکمه ی Advance setting کلیک کنید و مقابل Drawing mode گزینه Basic رو انتخاب کنید.

گزینه ی drawning mode
این نکته هم مهم هست که بعد از تغییرات بالا حتما باید فتوشاپ رو ببندید و باز کنید تا تغییرات اعمال شود. (البته همین بار اول)

 

حالا فرض کنیم کلا طراحی حروف در نرم افزار فتوشاپ انجام شد آیا فتوشاپ خروجی فونت می دهد؟
خیر . باید این وکتور ها رو وارد نرم افزار Illustrator کنید و حالا این وکتور رو از Illustrator وارد نرم افزار مثلا Fontlab کنید. (بلواقع بردار رو نمی تونید از فتوشاپ ، مستقیم در نرم افزارهای طراحی فونت بگذاریم ). در مقاله ای جدا، کامل این موضوع رو شرح خواهم داد.

 

سوالی بسیار مهم : آیا Fontlab برای طراحی فونت فارسی بهتر است یا فتوشاپ ؟ جواب من Fontlab هست اون هم نسخه ی 8 این نرم افزار که میشه ضخامت وکتور ها رو در این نرم افزار تغییر داد. شاید قبل از نسخه ی 8 Fontlab مهمترین برتری نرم افزار فتوشاپ به خاطر این تغییر در ضخامت بردار بود اما نسخه ی 8 Fontlab این قابلیت رو داره.
در یک مقاله ی جداگانه این قیاس رو انجام خواهم داد، اما الان به صورت خلاصه بگم :
هنگام ترسیم بردار، حالت زوم موقع طراحی فوق العاده مهمه. مطمئنا نرم افزار Fontlab بهتر هست.
نرم افزار Fontlab خطوط راهنمای مورب می تونیم داشته باشیم . این گزینه فوق العادس.
وقتی با Fontlab کار می کنیم برای طراحی وکتور نیاز به هیچ نرم افزار دیگه ای نخواهیم داشت. (همونطور که گفتیم وقتی با فتوشاپ کار می کنیم باید وکتور رو ابتدا وارد ایلوستریتور کنیم و بعد از ایلوستریتور وارد Fontlab کنیم)

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما