نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

حجم فونت فارسی

در این مقاله به اهمیت حجم و اندازه ی فونتی که می خواهیم طراحی کنیم خواهم پرداخت.

خب ، سوال اصلی : آیا هنگام طراحی فونت ، حجم فونت فارسی اهمیت دارد؟
جواب : هم بله و هم خیر.
اگر فونت هایی که می خواهید طراحی کنید نسخه ی وب اونها هم مهم هست (فونت های متنی) اون موقع اندازه ی فونت مهم است. اگر کاربر بخواهد در وب سایت از سه نسخه ی light و regular و bold اون فونت استفاده کنه و حجم هر نسخه از فونت ها 1 مگابایت باشه ، اون موقع هست که دانلود اونها ممکن است زمان بر بشه و مناسب نباشه.
اما اگه در وب نمی خواهید استفاده کنید قاعدتا حجم فونت مهم نیست چه میزان باشه.

حالا چه نکته ای باعث میشه حجم فونت فارسی زیاد بشه؟
مهمترین نکته ای که باید رعایت کنید در دسته فونت هایی ست که از حروف ترکیبی متفاوت (مثلا عین برای "ی" با عین برای "م" متفاوت هست) در اونها استفاده میشه. هر چند که فونت پارسا فونت فارسی متنی محسوب نمیشه (البته نسخه ی وب اون آماده شده است) اما برای شرح مساله این فونت را شرح می دهم :
به نوشته ی زیر که با فونت پارسا نوشته شده دقت کنید :

حرف ترکیبی با حرف ی

در فونت بالا تمامی حروف برای حرف "ی" جداگانه طراحی شده است. حالا اگه گلیف های جداگانه مربوط به این حروف رو به صورت ترکیبی با ی بگذاریم اون موقع هست که حجم فایل بالا میره. بلواقع باید حروف مرتبط با ی را جداگانه و خود حرف "ی" رو هم جداگانه بگذاریم. یا مثلا در عکس زیر :

حرف ترکیبی با حرف میم

در این فونت علاوه بر "ی" برای حرف "م" هم تمامی حروف جداگانه طراحی شده است. این بخش هم محتوی گلیف ها نباید با ترکیب حرف "م" باشد.
بلواقع در فونت فارسی این نکته دیده می شود. مثلا فونت های انگلیسی کلمات با حروف متصل به یکدیگر نیستند بنابراین این نکته مرتبط با فونت فارسی میشه.
 

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما