نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

فاصله میان کلمات در فونت فارسی

در مقاله ی فواصل میان حروف در تایپ فارسی از فاصله ی میان حروف یک کلمه صحبت شد.

فونت های همین چند سال پیش (تقریبا دو سه دهه پیش) شبیه فونت های بسیار قدیمی (اون موقع حروف چینی سربی بود و حالا دیگه در دنیای دیجیتال هستیم)، بسیاری از نکات فاصله ی میان حروف رو رعایت نمی کردند. مثلا فاصله ی میان و ، ک در فونت zar فاصله ی زیادی محسوب میشه و باید به صورت دستی خودمون این فاصله رو در نرم افزار کم کنیم.
همین طور چگونه هنگام طراحی فونت فارسی باید این مشکل رو حل کرد در مقاله ی فواصل میان حروف در تایپ فارسی توضیح داده شد

اما حالا در این مقاله به فاصله ی میان کلمات می پردازیم :

سوال اصلی : هدف اصلی فاصله گذاری مناسب هنگام طراحی فونت فارسی میان کلمات ، برای چیست؟

جواب : اگر فاصله ی میان کلمات در پاراگراف زیاد و یا کم باشد (بلواقع فاصله ای مناسب لحاظ نشود) خوانایی جملات کندتر، خواهد شد و شخصی که مطالعه می کند زودتر خسته می شود. اما فاصله ی مناسب باعث سریع تر خواندن جملات خواهد شد.

از لحاظ فنی در کدوم قسمت باید این اندازه لحاظ شود ؟

جواب : گلیفی با نام space با کدپوینت 20$ هنگام طراحی فونت وجود دارد که در این گلیف میزان اندازه ی فاصله را لحاظ خواهیم کرد. کافیست که روی این گلیف دابل کلیک کرد و در قسمت بالا میزان اندازه ی آن را تغییر داد(در نرم افزار fontlab)

فاصله گذاری میان کلمات

و حالا سوال مهم بعدی :

میزان این فاصله در فونتی که طراحی شده است چه میزان باید باشد؟
معمولا از سبک نقطه ی فونت طراحی شده استفاده میشه. مثلا 4 تا نقطه ی فونت را در گلیف space کنار همدیگه بگذارید و با توجه به این میزان فاصله رو کم یا زیاد کنید و به صورت تجربی این میزان رو در جملات مختلف مشاهده کنید.
به نظر من می تونید در فونت های فارسی حرفه ای بسیار دقیق خودتون این میزان رو برای اون فونت با این سبک بدست بیارین. این موضوع به شما کمک خواهد کرد.
 

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما