نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

فونت فارسی مناسب برای نمایش در دستگاه های دیجیتال

هنوز انتشارات برای کتاب هاشون از فونت هایی مثل لوتوس و نازنین و... استفاده می کنند. اما حتی قبل از فونت ایرانسانس برای فضای مجازی از فونت های فارسی لوتوس و نازنین استفاده نمیشد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

به کلمه ی مختلف در فونت لوتوس دقت کنید :

فونت لوتوس کلمه ی مختلف
اگر به حرف " ف " متصل دقت کنید بخشی از آن کاملا روی خط افقی قرار گرفته است. برای بهتر دیده شدن این حرف رو در یک عکس جدا گذاشتم :
حرف ف در فونت لوتوس
در صورتی که این بخش از انحنای این حرف نباید شکستگی باشد. پس چرا این فونت هنوز برای مقالات و... استفاده می شود؟
دلیل این هست که این فونت متنی و مشابه آن که در اندازه پایین برای مقالات و کتاب و... استفاده می شود این ایرادات کمتر قابل شهود است.
البته این ضعف باعث میشه که بسیاری هم علاقمند نباشند که از این فونت استفاده کنند. در بعضی جاها ایرادات دیگر این فونت، مثلا ضخامت بیشتر مثلا حرف " ه " مشهود است :

کلمه ی استفاده در فونت لوتوس
ضخامت حرف " ه " نسبت به ضخامت کلمه ی س و یا بخش اتصال حروف بسیار بیشتر است.


پس به این نتیجه می رسیم
هنگام چاپ که معمولا در سایز پایین استفاده می شود اشکالی همچون شکستگی در انحناها کمتر دیده می شود (البته ایراد خط های کرسی بسیار زیاد و هماهنگ نبودن بین حروف حتی در چاپ هم قابل شهود است.) بنابراین از این دسته از فونتها معمولا برای چاپ استفاده می شود.
اما
وقتی این کلمات رو می خواهیم در وب در دستگاه دیجیتال همانند مانیتور مشاهده کنیم اصلا نتیجه خوبی نخواهیم داشت خصوصا در دستگاه های دیجیتال مثل تبلت و موبایل که رزولیشن آنها بسیار بالاست.
در فونت ذکریا که به زودی منتشر خواهد شد و مبنای آن فونت لوتوس و فونت زر هست این اشکالات گرفته شده است . به حرف ف در این فونت دقت کنید :

حرف ف در فونت ذکریا و لوتوس و زر
حتی در فونت زر هم که بخش افقی در انحنا دیده نمی شود ، خود انحناها بسیار پیوسته نمی باشند بنابراین این فونت هم بیشتر برای چاپ مناسب است.
همچنین در کلمه ی ملاحظه می توانید شکستگی انحناها را در فونت لوتوس مشاهده کنید :

کلمه ی ملاحظه در فونت لوتوس و فونت ذکریا
البته فونت ذکریا که مبنای طراحی آن فونت لوتوس و زر هست که پایان نرسیده و ممکن است عکس های بالا کمی در نسخه ی نهایی تغییر کند.

 

نویسنده مقاله : مجید هلاکویی

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما