نظرات برای مقالات طراحی و فتوشاپ

ورود کاربران

فونت فارسی برای تایپ متن

منظور از تایپ متن ، یک یا دو خط نیست. متنی که برای کتاب ، روزنامه و... مشابه آن استفاده می شود. منظور متن های طولانی است. این دسته از فونت ها چه ویژگی هایی رو باید داشته باشند.

فونتی برای تایپ متن مناسب است که در زمانی کوتاه بتوان متن نوشته شده با آن را مطالعه کرد . بلواقع هنگام قیاس میان فونت های فارسی ، هر کدام سریعتر بتوانیم مطالعه کنیم آن فونت بهتر است.
حالا سوال رو به این شکل ادامه می دهیم : فونتی که خوانایی سریع داشته باشد چه ویژگی هایی را دارد؟
برای شرح جواب بهتر است فونت لوتوس را بررسی کنیم.
به نظر من سه نکته ی مهم در فونت لوتوس دیده می شود که خوانایی این فونت را نسبت به بسیاری از فونت های دیگر بهتر کرده است :

نکته ی اول :
در این فونت در طراحی حروف در بخشهای مختلف آن اختلاف ضخامت دیده می شود. این تفاوت در ضخامت ها به سرعت شناسایی حروف کمک می کند.
به عکس زیر دقت کنید :

ضخامت فونت متن
در عکس بالا حرف ج را در فونت لوتوس مشاهده می کنید. اختلاف ضخامت کاملا مشخص است.


نکته ی دوم :
اختلاف ابعادی حروف است. بلواقع فاصله ی خط کرسی ها کمی بیشتر از بسیاری از فونت های دیگر است. این اختلاف و تفاوت هم به خوانایی و شناسایی کلمات در جملات فوق العاده موثر است.
به عکس زیر دقت کنید :

اختلاف در اندازه
اختلاف ارتفاع میان حرف د و حرف ع در فونت میترا با اختلاف ارتفاع میان حرف د و حرف ع در فونت لوتوس را در عکس بالا مشاهده می کنید. در فونت لوتوس ارتفاع بیشتر است.

نکته ی سوم :
یک فونت استاندارد دسته حروف های آن برای هارمونی بهتر، باید خط کرسی های یکسان باشند. این نکته در فونت لوتوس رعایت نشده است. بلواقع تعداد خط کرسی ها بسیار بیشتر است. این تفاوت البته اگر هارمونی کلمات در جملات و پاراگراف را خیلی به هم نزند خوانایی فونت را بیشتر خواهد کرد.

خط کرسی های زیاد
حرق ق ، ن و ص معمولا در فونت ها روی یک خط کرسی هستند. در فونت لوتوس از پایین تراز دیده نمی شود. همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید از قسمت بالا حروف ق ، ی و ن تقریبا روی یک خط کرسی هستند. همچنین حرف ی و حرف ر از پایین روی یک خط کرسی هستند.
بنابراین دوباره تفاوت ها ، این بار در خط کرسی ها خوانایی را می تواند بهتر کند. (منظورم بیشتر بودن خط کرسی هاست).
حالا حروف بالا رو درعکس زیر در فونت ایرانسانس مشاهده کنید :

تراز متن در ایرانسانس
از پایین تقریبا روی یک خط کرسی هستند و از بالا بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. البته فونت ایرانسانس بسیار ، طراحی وب رو تغییر داد و از مزایای اون در یک مقاله ی جداگانه خواهم نوشت.


در عکس زیر هم تراز این حروف رو در فونت میترا مشاهده کنید :
تراز در فونت میترا
از بالا تراز خیلی به یکدیگر نزدیک نیست و از پایین حروف ق ، ن و ص تقریبا روی یک خط کرسی هستند.

نویسنده مقاله : مجید هلاکویی

یکسال در اینماد

وب سایت
parsafont.ir

ارسال دیدگاه و سوال شما

سئوال یا دیدگاه شما در اسرع وقت منتشر خواهد شد

سوالات و دیدگاه های شما